Sports

Voordelen van bananen voor hardlopers

Sports

mei 4th 2021 ・ 4 leestijd in min

Hardlopen is een van de meest populaire - en beoefende - sporten ter wereld, met alleen al in de VS bijna 60 miljoen mensen die hardlopen, joggen of aan trailrunning doen. Nu steeds meer mensen op zoek zijn naar manieren om hun gezondheid en conditie te verbeteren, zal dit aantal alleen maar toenemen. Hardlopers zijn op zoek naar een gezonde levensstijl en ze zijn zich super bewust van de voordelen van het voedsel dat ze eten. Het is dus erg belangrijk dat ze even stil staan bij wat ze eten voordat ze gaan hardlopen.

Het juiste voedsel kan helpen bij het maken van een succesvolle hardloopsessie, en daarom zijn de unieke heerlijke, hoogwaardige Chiquita bananen een enorm populair tussendoortje voor en na het hardlopen. Dus of je nu af en toe een kilometer hardloopt of aan het trainen bent voor een marathon, lees verder. Hieronder zullen we nader bekijken waarom hardlopers gek zijn op bananen.

Brandstof vóór het hardlopen

Eten voor het sporten is een belangrijk onderdeel van het hardlopen – maaltijden vóór het sporten moeten de koolhydraatboost geven die hardlopers nodig hebben, zonder dat het zwaar op de maag ligt. En hoe gezonder het tussendoortje, hoe beter! Bananen bevatten precies wat hardlopers willen eten voordat ze gaan hardlopen: hoogwaardige brandstof in een kleine, stevige (en aantrekkelijke) eigen gele verpakking, samen met een reeks gezonde vitamines en mineralen.

Wat moet je eten om energie te krijgen?

Begrijpen wat je moet eten voor het hardlopen, is de sleutel tot een goede work-out en een goede wedstrijd. Bananen zijn een perfecte bron van energie die hardlopers nodig hebben om goed te presteren en om de glycogeenvoorraden van het lichaam te vervangen, net als de vitamines en mineralen die je tijdens het hardlopen verliest door het zweten.

Vitamines en mineralen

Uitzoeken wat je moet eten voordat je gaat hardlopen, betekent goed nadenken over de voedingswaarde van het voedsel dat je gaat eten. Een van de belangrijkste redenen waarom bananen een populaire maaltijd zijn voor hardlopers voor het sporten, is dat ze royale hoeveelheden verschillende vitamines en mineralen bevatten die belangrijk zijn voor het behouden van een gezonde levensstijl en daarom ideaal zijn voor hardlopers.

Om te beginnen zijn bananen rijk aan vitamine B6, wat helpt om koolhydraten om te zetten in bruikbare energie. Hardlopen is een aerobe sport, dus het is belangrijk om een goede bron van gemakkelijk toegankelijke energie te hebben om te eten voordat je gaat hardlopen . En vergeet niet dat een banaan helpt om hetzelfde glucosegehalte op peil te houden als een sportdrankje.

Een van de belangrijkste redenen waarom hardlopers dol zijn op bananen voordat ze aan het sporten beginnen, is de royale portie kalium die bananen bevatten. Kalium is een belangrijk mineraal: het is een elektrolyt dat ervoor zorgt dat vloeistoffen en voedingsstoffen door de celmembranen kunnen stromen. Het evenwicht in het lichaam bewaren is de sleutel om spierkrampen en steken te voorkomen. Als je hardloopt, zweet je en verlies je elektrolyten, dus het is een geweldig idee om een natuurlijke bron van deze essentiële voedingsstoffen bij de hand te hebben.

Er zit ook een goede hoeveelheid van zowel oplosbare als onoplosbare vezels in bananen, vooral als ze nog niet helemaal rijp zijn. Dus als je kijkt naar wat je moet eten voordat je gaat hardlopen, betekent het eten van een banaan voor het sporten dat de energie van die zoete, heerlijke koolhydraten langzaam en gestaag vrijkomt.

Bananen zijn ook een behoorlijke bron van magnesium, en (leuk feitje!) de helft van het magnesium in je lichaam zit in je botten. Omdat hardlopen een hoge impact heeft, is dat beetje extra in je favoriete tussendoortje van harte welkom.

Nog meer goed nieuws voor hardlopers die een gezonde levensstijl zoeken, is dat bananen geen cholesterol, zout of vet bevatten. Als je wilt eten om energie te krijgen, maar er ook zeker van wilt zijn dat je geen verborgen vet of zout binnenkrijgt, dan is de bescheiden banaan je beste vriend.

De cool-down na het hardlopen

Hardlopers zijn zich ook bewust van de noodzaak om na het hardlopen te overwegen wat het beste voedsel is om te eten. Als je kort na een work-out een banaan eet, kun je binnen 15 minuten na het hardlopen snel koolhydraten en mineralen vervangen die tijdens het sporten zijn opgebruikt. Dit is vooral belangrijk als je lang hebt hardgelopen of als je hardloopt wanneer het buiten warm is.

Een heerlijke, koele bananensmoothie is ook de perfecte beloning als je aan het ontspannen bent na een flink stuk hardlopen. Als je nadenkt over wat je moet eten om je energie te herstellen, of zelfs een andere manier om al het goede van bananen te krijgen voordat je gaat hardlopen, dan hebben we veel geweldige, gezonde recepten op onze website.

Chiquita bananen zijn de perfecte partner voor je het sporten, dus als je nadenkt over wat je moet eten voordat je gaat hardlopen, vergeet dan niet om een tros in de winkel te halen en ze vandaag nog op te nemen in je hardlooproutine.

  • Gepersonaliseerde recepten: toegang tot geavanceerde filters, recepten beoordelen, jouw favorieten bewaren in je persoonlijke bananenruimte.
  • Bevoorrechte toegang tot speciale weggeefacties en wedstrijden.
  • Stel je dieetvoorkeuren in en sla je meest geliefde lifestyle-artikelen op.

Word lid!

Sluit je aan bij de Chiquita community en krijg toegang tot je persoonlijke banana space!

Copy link
Powered by Social Snap