Duurzaamheid
mei 5th 2021 ・ 4 leestijd in min
Eerder dit jaar kondigde Chiquita zijn “30BY30”-duurzaamheidsprogramma aan, een belangrijk programma dat tot doel heeft de CO2-uitstoot bij alle bedrijfs activiteiten tegen het einde van 2030 met 30 procent te verminderen. Na een grondig beoordelingsproces heeft het Science Based Target Initiative (SBTi) Chiquita’s “30BY30”-duurzaamheidsprogramma en ambitieuze klimaatdoelstellingen goedgekeurd, waardoor Chiquita het eerste wereldwijd opererende fruitbedrijf is dat door SBTi wordt erkend. De SBTi-organisatie definieert best practices in een op wetenschap gebaseerde testomgeving en is verantwoordelijk voor het valideren en meten van de voortgang van het merk volgens een reeks strikte criteria.
Chiquita is verheugd dat zijn "30BY30"-programma voor CO2-reductie door SBTi is geverifieerd. We verbouwen al meer dan 120 jaar in Midden-Amerika en zijn getuige geweest van de effecten van klimaatverandering. De opwarming van de aarde zorgt voor meer regen, orkanen en overstromingen die een negatieve invloed hebben op de bestaanszekerheid van onze werknemers, hun gezinnen en de gemeenschappen waarin ze leven, evenals een constante productbeschikbaarheid voor onze klanten en consumenten. We hopen dat we door met SBTi samen te werken de weg kunnen blijven leiden naar een duurzamere toekomst in de AGF-industrie."
Chiquita erkent de eminente bedreiging die klimaatverandering vormt voor zijn bananenoogst en gewaardeerde boerengemeenschappen en heeft daarom een CO2-voetafdrukonderzoek laten uitvoeren om de belangrijkste aandachtsgebieden voor de reductie van de CO2-uitstoot te identificeren. De resultaten van het onderzoek vormden vervolgens de leidraad voor de totstandkoming van het “30BY30” CO2-reductieprogramma. In overeenstemming met de Overeenkomst van Parijs heeft Chiquita een volledig gedetailleerde routekaart tot 2030 opgesteld met duidelijke doelstellingen om het energieverbruik te verminderen door over te schakelen op groenere elektriciteit met behulp van zonnepanelen en windturbines, het gebruik van diesel te vervangen door over te schakelen op biobrandstoffen of elektrische voertuigen, en de uitstoot van stikstof van meststoffen te verminderen. Het bedrijf heeft er ook een prioriteit van gemaakt om nauw samen te werken met zijn partners in de supply chain, zodat ze tegen 2025 hun eigen op wetenschap gebaseerde plan kunnen ontwikkelen. Terwijl Chiquita blijft streven naar zijn doel om de CO2-uitstoot met 30% te verminderen, zal SBTi onafhankelijk de voortgang volgen en ervoor zorgen dat zowel vorderingen als verbeterpunten worden gecontroleerd en dienovereenkomstig worden aangepakt.
Dit koolstofinitiatief is slechts een deel van Chiquita’s algemene aanpak van klimaatverandering, die binnen de drie aandachtsgebieden van Chiquita’s Behind the Blue Sticker-benadering van duurzaamheid valt. Door middel van het Farmers’ Code-programma van het merk en met systematische verjonging en re-engineering van de boerderij maakt Chiquita alle activiteiten zo CO2-efficient mogelijk. Met het Being a Good Neighbor-programma investeert Chiquita in de sociale infrastructuur van gemeenschappen, herbebossing en beschermt het de biodiversiteit door middel van gemeenschapsprojecten. Onze Nogal Wildlife-corridor in Costa Rica en het San San Pond Sak-moerasproject in Panama zijn twee reeds lang bestaande voorbeelden. Als onderdeel van het programma For the Greater Good hopen we dat onze “30BY30” anderen in de industrie zal inspireren om hun eigen wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor CO2-reductie te volgen.
Sluit je aan bij de Chiquita community en krijg toegang tot je persoonlijke banana space!