Duurzaamheid

Intelligente koelcontainers verbeteren de duurzaamheid en garanderen de beste kwaliteit van bananen

Duurzaamheid

maart 31st 2020 ・ 10 leestijd in min

Met de investering in 2.500 nieuwe energiezuinige koelcontainers van Maersk Container Industry doet Chiquita een grote sprong voorwaarts: met deze nieuwe vloot bespaart de onderneming 35 procent per container, wordt de CO2-emissie met ca. 17.000 ton per jaar verminderd en verbetert de kwaliteit van de bananen.

Intelligente koeling

Het vervoer van bananen over grote afstanden was voorheen een uitdaging. Bij blootstelling aan zuurstof blijft fruit verder rijpen. In de nieuwe luchtdichte geïntegreerde containers Star Cool CA kunnen de atmosferische omstandigheden echter nauwkeurig worden beheerst. Via de nieuwe technologie, waarmee 1.000 containers van Chiquita’s nieuwe vloot zijn uitgerust, kunnen vervoerders zorgvuldig de hoeveelheid koolstofdioxide, zuurstof en stikstof in de gaten houden en beheersen. Door het rijpproces te regelen, zorgt het systeem voor een langere transportperiode van 45 dagen en komen de bananen gegarandeerd in perfecte staat aan voor een langere houdbaarheid in supermarkten.

«Bij elke verzending kan de lading nauwkeurig worden beheerst op basis van de behoeften van de vracht. Dit is van essentieel belang om onze klanten bananen van de beste kwaliteit te kunnen leveren. De CA-technologie is robuust, effectief en gemakkelijk te bedienen op basis van elke individuele verzending», vertelt Stefano Di Paolo, president van Great White Fleet Ltd, de zeevervoerder van Chiquita.

Operationele kennis uit de eerste hand van laag energieverbruik

Sinds dat Star Cool Integrated aan zijn vloot is toegevoegd, beschikt Chiquita uit de eerste hand over operationele kennis over het lage energieverbruik en het ontwerp en de software van duurzame containers. Het terugbrengen van het energieverbruik is een van de belangrijkste methodes om duurzaamheid te verbeteren. Om de doelstellingen voor duurzaamheid te halen, is Chiquita in 2009 begonnen met een upgrade van de containers. De onderneming stelde zich tot doel 65 procent van de containervloot tegen het einde van 2017 te vervangen en dit is verwezenlijkt. Het was een groot project: Chiquita exploiteert meer dan 15.000 containers van 12 meter! Tussen januari 2015 en eind 2017 verving Chiquita 4.570 oudere containers door 5.700 nieuwe. Daarvoor waren al 7.000 containers vervangen. Ondanks een toename van 25 procent in het totale aantal containers, is het Chiquita gelukt 11 procent op het elektriciteitsverbruik te besparen.

Energiebesparingen en emissiebeperking

Deze vernieuwing van de vloot heeft een wezenlijke impact: per nieuwe container behaalt Chiquita een energiebesparing van maximaal 35 procent vergeleken met de oudere containers. De hoeveelheid energie die bespaard wordt met de software is zelfs nog groter. Deze sluit automatisch de containercompressor af wat vergeleken met de oudere containers een besparing van wel 58 procent inhoudt. Ten gevolge van deze verbeteringen wordt 34 miljoen kilowattuur aan elektriciteit per jaar bespaard. Als we het over duurzaamheid hebben dan vertaalt zich dit in een jaarlijkse reductie van 17.000 ton aan CO2-emissies. Stel je eens voor: dat staat gelijk aan de CO2 die 3.000 auto’s in één jaar uitstoten. Terugkijkend op deze afgelopen jaren waarin we de containervloot hebben geüpgraded, kan Chiquita met trots zeggen: we hebben ons doel gehaald! Chiquita komt zijn beloften altijd na.

Wist je dat?

• Chiquita zowel: een toonaangevende teler van bananen is als een exploitant van zijn eigen omvangrijke vloot via de premier zeevervoerder Great White Fleet.
  • Chiquita het als plicht ziet het voortouw te nemen in de bananenteelt en voorop te gaan in de sector om de belangrijkste uitdagingen het hoofd te bieden. Duurzaamheid is daar een van de belangrijkste van .
  • Om de CO2 te meten heeft Chiquita baanbrekend werk verzet met MIT (Massachusetts Institute of Technology). In mei 2009 leidde dit ertoe dat Chiquita door SCLA (Supply Chain Leaders in Action) werd erkend voor zijn initiatief de koolstofvoetafdruk te meten van boerderij tot winkelier.

Achter de Blauwe Sticker

Chiquita wil er zeker van zijn dat de iconische blauwe sticker voor duurzame bananen staat. Daarom zijn er doeltreffende en duurzame bedrijfsprocessen ingevoerd in de volledige toevoerketen. Een van de belangrijke initiatieven voor duurzaamheid was de vernieuwing van de containervloot om zo een kleinere milieuvoetafdruk te krijgen.

Videomateriaal

• Ontdek de Star Cool CA-animatiefilm op Vimeo hier
Intelligente Kühlbehälter verbessern die Nachhaltigkeit und garantieren beste Bananenqualität im Regal
  • Gepersonaliseerde recepten: toegang tot geavanceerde filters, recepten beoordelen, jouw favorieten bewaren in je persoonlijke bananenruimte.
  • Bevoorrechte toegang tot speciale weggeefacties en wedstrijden.
  • Stel je dieetvoorkeuren in en sla je meest geliefde lifestyle-artikelen op.

Word lid!

Sluit je aan bij de Chiquita community en krijg toegang tot je persoonlijke banana space!

Copy link